Recenzja – “Zjawisko sponsoringu, jako forma prostytucji kobiecej”

Recenzje, cd., odcinek czwarty ;). W tym tygodniu, podobnie jak w poprzednim: zapraszamy do lektury!

Renata Gardian „Zjawisko sponsoringu, jako forma prostytucji kobiecej”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

Książka Renaty Gardian jest pierwszą polską pracą, która przybliża zjawisko sponsoringu. Autorka na początku zaznacza, że pozycja ta nie ma na celu piętnowania nikogo ani namawiania do powielania opisywanych w niej postaw. Renata Gardian poszukuje odpowiedzi na pytania, co skłania kobiety do podejmowania opisanych działań oraz z jakich powodów mężczyźni zaczynają je sponsorować. W publikacji zostają wyjaśnione różnice występujące pomiędzy prostytucją a sponsoringiem a także czynniki, które sprzyjają uzyskiwaniu dóbr przez sponsoring.

Książka przedstawia wyłącznie wyniki badań prowadzone przez Gardian. Zostały ujęte z dwóch perspektyw: ze strony kobiet, które podejmują się sponsoringu oraz ze strony mężczyzn, którzy szukają młodych dziewczyn do „umilania” sobie czasu. Do próby badawczej Gardian wyłoniła osiem kobiet, które zostały sklasyfikowane według sześciu kategorii wyodrębnionych ze względu na ich strefy życia. Każdej rozmówczyni dobrano fikcyjne imię oraz wiek. W przypadku mężczyzn, badania zostały przeprowadzone przez Internet, ze względu na bezpieczeństwo autorki. Wyłoniła sześćdziesięciu czterech mężczyzn, którzy odpowiedzieli na zamieszczone ogłoszenie oraz złożyli propozycję sponsoringu. Książka jest zrozumiała dla każdego ze względu na przystępne słownictwo oraz wprowadzenie do problemu badawczego.

Autorka rozpoczyna od definicji oraz rysu historycznego prostytucji, następnie przedstawia skutki oraz etiologię prostytucji, podejmuje próbę przybliżenia zjawiska sponsoringu. Przedstawia także metodologię badań własnych, by przejść do szczegółowych analiz. Publikacja jest wartościowa ze względu na zachowanie wartości merytorycznej i naukowego podejścia do opisywanego zjawiska. Autorka poprzeplata konkretne przypadki z wynikami badań, przytaczając bezpośrednie wypowiedzi kobiet i mężczyzn, zestawiając je ze statystykami. Interesująca jest próba spojrzenia z punktu psychologiczno-socjologicznego na motywy, którymi kierują się osoby osiągające zysk i dobra materialne w taki właśnie sposób. Jak się okazuje, odznaczają się niską samooceną, ale i wstydem z powodu sposobu, dzięki któremu się utrzymują. Środowiska z których pochodzą to wielodzietne, biedne bądź patologiczne rodziny. Według badanych dziewczyn, zjawisko sponsoringu to tymczasowa forma utrzymania się, jednak podkreślają, że ciężko będzie zerwać z wysokim poziomem życia, który gwarantuje im obecne zajęcie. Z kolei sponsorzy najczęściej szukają dziewczyn, które będą zaspokajały ich seksualnie i gotowi są spełniać każdą zachciankę w zamian za zaspokojenie swoich fantazji, za co przede wszystkim oczekują anonimowości. Jest to dość trudny temat zwłaszcza, że proces dzieje się w zamkniętym środowisku a dziewczyny nie są chętne do dzielenia się opowieściami z innymi. Publikacja ma dość bogatą bibliografię, która porusza wybrane aspekty badanego zagadnienia.

Polecam książkę, ponieważ myślę, że warto zwrócić uwagę na poruszany temat i zapoznać się z nim, zanim zaczniemy kogoś piętnować. Nigdy nie wiadomo, co spotka daną osobę w życiu i do czego jest w stanie się posunąć pozostając w kryzysowej sytuacji.

Ten wpis został opublikowany w kategorii KNSE. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>